Maksut

Verkkopankissa maksat kaikki tavallisimmat maksut ja teet tilisiirtoja tililtä toiselle. Voit:

  • tehdä uusia maksuja
  • tehdä maksukyselyjä
  • muuttaa/kopioida tekemiäsi maksuja
  • poistaa tekemiäsi maksuja

Sinulla voi olla useita maksutilejä, joista palvelu tarjoaa määrättyä tiliä oletusmaksutiliksi. Halutessasi voit muuttaa sen toiseksi Asetukset- toiminnossa. Voit muuttaa myös suoraveloitusten ja suoralaskujen tietoja, mikäli laskuttaja on sopinut muutosoikeudesta pankin kanssa. Maksupalvelulla ja suoraveloituksena tehdyt maksut näkyvät verkkopankissa vaikka niissä ei olisikaan muutosoikeuksia. Lisäksi voit lyhentää viitteellisiä luottoja.

Maksuluettelo ja maksujen lajittelu

Kaikki palvelun muistissa olevat oletusmaksutilisi erääntyneet ja erääntymättömät maksut näet napauttamalla toimintoalueella olevaa Maksut -tekstilinkkiä. Muiden maksutiliesi maksut näet valitsemalla ko. tilin tai kaikki maksutilit vetolaatikosta. Luettelossa näet tiedot:

  • maksuista
  • maksunsaajan nimen
  • eräpäivän
  • euromäärän

Jos maksussa on jotain huomautettavaa, on maksun edessä ! -merkki. Kun tahdot muuttaa kyseessä olevaa maksua tai nähdä siitä tarkemmat tiedot, napauta maksunsaajan nimessä olevaa tekstilinkkiä.

Yhdellä näytöllä näytetään enintään 50 maksua, saajan nimen mukaan järjestettyinä. Saat muutettua maksujen järjestystä napauttamalla luettelon otsikkotekstiä (Saaja, Eräpäivä, Määrä). Ensimmäinen napautus muuttaa maksut nousevaan järjestykseen ja toinen napautus laskevaan järjestykseen. Valittu järjestys säilyy saman istunnon ajan.

Erääntyvät maksut

Oletusmaksutilisi erääntyvät maksut näet napauttamalla:

  • Erääntyvät-tekstilinkkiä sivun vasemmassa reunassa tai
  • Erääntyviä-tekstilinkkiä ensimmäisen näytön Maksutilanne-otsikon alla

Muiden maksutiliesi maksut näet valitsemalla ko. tilin tai kaikki maksutilit vetolaatikosta. Maksutilanne-otsikon alla oleva erääntyvien maksujen määrä kertoo kaikkien maksutiliesi erääntyvien maksujen määrän. Erääntyvät maksut ovat luettelossa aina eräpäivän mukaan nousevassa järjestyksessä.

Maksun hyväksyminen ja vahvistaminen

Kun maksat maksuja, palvelu pyytää sinua vielä vahvistamaan kaikki tekemäsi maksut sekä maksujen muutokset. Vahvista maksut ensimmäisellä näytöllä tai poistuessasi palvelusta. Tarkista, että luettelossa on vain tekemiäsi maksuja ja vahvista ne vasta sitten palvelun pyytämällä tunnuksella. Kirjainta vastaavat tunnukset ovat tunnuslukutaulukkosi alaosassa.

Toisen käyttäjän tallentamaa, vahvistamatonta maksua et voi vahvistaa, muuttaa tai poistaa. Vahvistamattomat maksut -näytöllä näet ne vahvistamattomat maksut, jotka sinulla on oikeus vahvistaa. Kaikki vahvistamattomat, omat ja toisen tekemät, näet kuitenkin Maksut ja Erääntyvät maksut -luetteloilla vahvistamaton-huutomerkillä.

Kun vahvistat maksut, niin heti maksettavaksi tekemäsi maksut veloitetaan välittömästi tililtäsi ja tulevalla eräpäivällä olevat maksut jäävät odottamaan tulevaa eräpäivää. Jos et vahvista maksuja palvelun pyytämällä tunnuksella, niitä ei myöskään makseta. Muista siis aina vahvistaa tekemäsi maksut ennen palvelusta poistumistasi. Älä yliviivaa käyttämääsi vahvistustunnusta, se ei ole kertakäyttöinen.

Jos sinulta on jäänyt maksuja vahvistamatta, palvelu ilmoittaa siitä:

  • viimeisellä näytöllä, kun poistut palvelusta
  • ensimmäisellä näytöllä, kun avaat palvelun

Maksujen vahvistus on osa palvelun turvallisuutta, jonka avulla turvataan tileillä oleva varallisuus esimerkiksi tietoliikenneverkoissa syntyvien riskitilanteiden varalta. Näin palvelu varmistaa, että maksut tekee sama henkilö, joka on avannut palvelun. Jos luettelossa on maksuja, joita et tunnista tehneesi, ilmoita siitä välittömästi Asiakaspalveluumme.

Uusi maksu

Uusi maksu– toiminnolla maksat euromääräisiä maksuja (SEPA- tilisiirto) sekä kotimaisiin että Eurooppalaisiin rahalaitoksiin.

Voit tehdä uuden maksun myös käyttämällä hyväksesi tilillä näkyvää vanhaa veloitusta tai Maksut-luettelossa olevaa aikaisemmin tehtyä maksua. Toimi silloin seuraavasti:

Ota tapahtuman tarkat tiedot esiin napauttamalla Tilit-näytöllä tekstilinkkinä olevaa tapahtumaa tai Maksut-luettelossa tekstilinkkinä olevaa maksua ja napauta painiketta Kopioi tai Kopioi maksuksi.

Täytä maksun tarvittavat tiedot ja hyväksy maksu napauttamalla Hyväksy-painiketta. Tämän jälkeen saat näkyviin Hyväksytty-näytön, jossa näet maksettavan maksun tiedot.

Voit vielä peruuttaa maksun tai muuttaa sen tietoja. Maksun tiedot saat esille:

  • ensimmäisellä näytöllä napauttamalla Maksutilanne -otsikon alla olevia tekstilinkkejä (valitse tarvittaessa ensin tili) tai
  • napauttamalla tekstilinkkiä Maksut sivun vasemmassa reunassa, valitsemalla tarvittaessa tilin ja napauttamalla haluamaasi maksua maksuluettelosta tai
  • napauttamalla tekstilinkkiä Erääntyvät sivun vasemmassa reunassa, valitsemalla tarvittaessa tilin ja napauttamalla haluamaasi erääntyvää maksua luettelosta

Uudet maksut ja niihin tehdyt muutokset sinun pitää vahvistaa vahvistustunnuksella, ennen kun ne maksetaan. Voit vahvistaa kaikki tekemäsi maksut kerralla poistuessasi palvelusta tai ensimmäisen näytön Vahvistamattomat maksut -tekstilinkin kautta.

Lisätietoa maksupalvelulain vaikutuksista yritysasiakkaille (nordea.fi)

Maksun tiedot ja niiden muuttaminen

Kaikki muistissa olevat maksut saat näkyviin toiminnossa Maksut. Napauttamalla tekstilinkkiä näet oletusmaksutilisi maksut. Muiden maksutiliesi maksut näet valitsemalla ko. tilin tai kaikki maksutilit vetolaatikosta. Palvelun muistissa olevien maksujen tietoja voit myös muuttaa.

Maksun tietoja pääset katsomaan ja muutoksia tekemään ensimmäisen sivun Maksutilanne-otsikon alla olevien

  • Vahvistamattomat maksut
  • Hylätyt maksut
  • Hyväksyttävät maksut
  • Erääntyvät maksut

tekstilinkkien kautta. Erääntyvissä näet ensin oletusmaksutilisi maksut. Muiden maksutiliesi maksut näet valitsemalla ko. tilin tai kaikki maksutilit vetolaatikosta. Maksun tiedot saat näkyviin napauttamalla tekstilinkkinä olevaa saajan nimeä.

Huom! Jos valitset Maksut– toiminnosta maksun, joka ei ole vielä erääntynyt ja teet muutoksia tietoihin, korvataan kyseisen maksun tiedot, eikä alkuperäisiä tietoja välitetä. Esimerkiksi uusi eräpäivä maksulle siirtää alkuperäistä eräpäivää, eikä maksua makseta kuin kerran, uutena eräpäivänä. Jos haluat puolestaan säilyttää alkuperäisen maksun, voit käyttää alareunan painiketta ”Kopioi”, jolloin myös alkuperäinen maksu säilytetään/maksetaan. 

Suoraveloitusmaksuissa voit muuttaa niitä maksun tietoja, joihin laskuttaja on antanut muutosoikeuden. Useimmissa suoraveloitusmaksuissa esim. maksutilin voi muuttaa ja maksun saa poistaa.

Kuluvana päivänä erääntyvien maksujen muutokset on tehtävä ennen maksujen vahvistamista. Tulevana eräpäivänä erääntyvän maksun muutokset on tehtävä eräpäivää edeltävänä päivänä ennen klo 23.00 (ks. Eräpäivä, maksuajat ja veloitukset tililtä).

Saajan tilinumero ja nimi

Anna saajan tilinumero ylemmälle riville Tilille/IBAN- kohtaan. Jos saajan tili on Suomessa voit antaa tilinumeron joko kansallisessa muodossa tai kansainvälisessä muodossa (IBAN). Jos saajan tili on muualla Euroopassa anna tili aina IBAN- muodossa.

Kun annat saajan tilinumeron IBAN- muodossa palvelu hakee maksua hyväksyttäessä IBANin avulla oikean BIC-koodin maksulle automaattisesti. Sinun ei tarvitse syöttää BIC- koodia. IBAN- tilinumeroon liittyy aina BIC- koodi,  joka on 8 tai 11-merkkinen kirjainnumeroyhdistelmä, jolla saajan pankki tunnistetaan. Laskuissa ja maksuohjeissa BIC- koodista käytetään usein nimeä SWIFT.

Jos palvelu ei löydä IBANin perusteella BIC- koodia, ei saajan pankki todennäköisesti ole vielä liittynyt yhtenäiseen euromaksualueeseen. Voit tällöin tehdä Eurooppaan menevän maksun ulkomaan maksuna (EU-maksu) tai kotimaahan menevän maksun syöttämällä saajan tilin kansallisessa muodossa.

Saaja-riville kirjoita saajan nimi.

Jos suomalaisen maksunsaajan tili löytyy Nordean maksunsaajarekisteristä, hyväksyttyäsi maksun palvelu korvaa antamasi saajan nimen maksunsaajarekisteristä löytyvällä nimellä. Myös kuitille ja tiliotteelle tulostuu maksunsaajarekisterin mukainen tilin nimi.

Tililtä eli tili

Kun teet uuden maksun ja sinulla on palvelussa vain yksi maksutili, tulee se oletuksena näkyviin Tililtä-ikkunaan. Jos sinulla on monta maksutiliä tai haluat muuttaa maksutiliä, napauta Tililtä-ikkunaa ja valitse haluamasi maksutili. Jos sinulla on maksutilinä käyttöoikeustilejä muuttuu maksutilin nimi oikeaksi Hyväksytty -näytölle.

Eräpäivä

Uuden maksun eräpäiväksi tulee oletuksena kuluva pankkipäivä. Kun muutat eräpäivää, anna eräpäivä muodossa:

  • PPKKVV tai
  • PP.KK.VV tai
  • PP tai
  • PPKK

Palvelu hakee maksun eräpäiväksi seuraavan päivän, johon annetut tiedot sopivat.

Eräpäivämaksuja voit tehdä vain pankkipäiville, jos antamasi eräpäivä ei ole pankkipäivä niin verkkopankki muuttaa sen automaattisesti seuraavaksi mahdolliseksi pankkipäiväksi. Maksulle et voi antaa eräpäiväksi mennyttä päivämäärää. Kun muutat sellaisen maksun tietoja, jolla on mennyt eräpäivä, muista muuttaa myös eräpäivää.

Oma siirto

Maksat toiselta oman palvelusi maksutililtä toiselle. Maksu tapahtuu aina heti, kun napautat tällä näytöllä olevaa Hyväksy-painiketta. Maksua ei erikseen vahvisteta vahvistustunnuksilla. Maksetut maksut näet tilitapahtumista.

Maksujen maksuajat

Kaikki maksut, joille annat eräpäiväksi kuluvan päivän tai komennon HETI, veloitetaan tililtäsi heti maksujen vahvistamisen jälkeen. Kun annat maksulle eräpäiväksi tulevan päivän, niin maksut maksetaan määräajoin erissä.

  • Ennen eräpäivää tekemäsi maksut veloitetaan tililtä eräpäivää edeltävänä päivänä n. klo 23.00 alkaen.
  • Maksut maksetaan eräpäivänä aamuyön/aamun aikana.

Kun maksajan ja maksunsaajan tilit ovat samassa pankissa, varat maksetaan maksajan maksutoimeksiannossa ilmoittamalle tilille viimeistään aloituspäivää seuraavana pankkipäivänä.

Kun maksajan ja maksunsaajan tilit ovat eri pankeissa, varat maksetaan maksunsaajan pankin tilille viimeistään aloituspäivää seuraavana pankkipäivänä.

Jos maksu ylittää valtion rajan, varat maksetaan maksunsaajan pankin tilille viimeistään maksutoimeksiannon toteuttamisen aloituspäivää seuraavana kolmantena pankkipäivänä.

Tiliveloitus

Jos olet antanut maksulle eräpäiväksi kuluvan päivän tai komennon HETI ja tilillä ei ole maksamiseen tarvittavaa rahamäärää tai maksu ylittää heti-maksujen päiväkohtaisen rajan, niin maksu hylkääntyy. Palvelu ilmoittaa hylkääntyneistä maksuista heti vahvistuksen jälkeen. Hylkääntyneet maksut näet myös maksuluettelosta.

Jos veloitettavalla tilillä ei ole riittävästi varoja maksun välittämiseen, tilin käyttö on muusta syystä estynyt tai maksutoimeksiannon toteuttamatta jättämiselle on muu perusteltu syy, maksajan tai maksunsaajan pankki ei ole velvollinen välittämään maksua tai sen osaa. Ilmoitus maksutoimeksiannon toteuttamatta jättämisestä on maksupalvelun käyttäjän saatavilla käyttäjän verkkopankissa. Pankilla on oikeus veloittaa ilmoituksesta palvelupalkkio.

Hylkääntyneitä heti-maksuja ei automaattisesti yritetä veloittaa seuraavissa maksatuksissa eikä niille tehdä automaattista eräpäivän siirtoa seuraavaan pankkipäivään.

Jos olet antanut maksulle eräpäiväksi tulevan eräpäivän ja tilillä ei ole rahaa, kun maksua veloitetaan tililtä, tehdään veloitus eräpäivän seuraavissa maksamiserässä noin klo 11 - 13 ja klo 17.30. Jos tilillä ei ole koko eräpäivänä tekemääsi maksuun tarvittavaa rahamäärää, ja maksu on tehty henkilöasiakkaan tililtä, niin maksua yritetään veloittaa tililtäsi vielä kolmen seuraavan pankkipäivän aikana. Jos tämän jälkeenkään tilillä ei ole maksuun tarvittavaa rahamäärää, maksu hylkääntyy. Palvelu ilmoittaa hylkääntyneistä maksuista ensimmäisellä näytöllä kohdassa: Maksutilanne, Hylkääntyneet maksut. Yritystililtä tehdyssä maksussa eräpäivän siirtoa ei tehdä.

Suoraveloitusta yritetään veloittaa tililtä kahtena eräpäivää seuraavana pankkipäivänä, jos laskuttaja on siitä pankin kanssa sopinut.

Rahamäärä

Anna maksun summa euroina. Jos summassa on senttejä, erota ne pilkulla tai pisteellä.

Maksuilla on enimmäisrahamäärää koskevat rajat, joilla turvataan asiakkaiden varallisuus mahdollisissa riskitilanteissa.

Maksujen rahamäärien turvarajat ovat maksutilikohtaiset

  • Yrityksen tililtä voi maksaa vuorokaudessa yhteensä enintään 84.094 euron edestä maksuja.

Ulkomaille tehdyt maksut lasketaan mukaan yllä mainittuihin maksujen turvarajoihin. Jos haluat maksaa suurempia summia, ota yhteyttä lähimpään konttoriin. Verottajalle suoritettavia maksuja ei lasketa mainittuihin turvarajoihin, eli verottajalle voi suorittaa kuinka suuren maksun tahansa.

Maksujen euromäärät eivät voi koskaan ylittää tilillä olevaa saldoa. Eräpäiväkohtaista enimmäisrajaa ei myöskään voida suurentaa.

Viite

Anna aina viite, jos se on ilmoitettu laskussa. Viitteellä tarkoitetaan numerosarjaa, jonka löydät laskun tai tilisiirron viiteruudusta. Viite kertoo maksunsaajalle maksajan ja maksun aiheen. Viite välitetään sähköisesti, eli saajalle ei tulostu siitä kuittia. Mikäli viitettä ei ole ilmoitettu laskussa, ohita tämä kohta. Jos pysyväksi määritellyn maksun viite on vaihtunut edellisestä viitteestä, sinun on annettava uusi viite.

Viesti

Voit halutessasi antaa maksulle viestin, joka välittyy maksunsaajan tiliotteelle tai kuitille. Viesti vastaa tilisiirtolomakkeen viestiosaa. Jos laskussa ei ole viitettä, niin kirjoita maksuun viesti, jotta maksun saaja tietää maksun aiheen. Jos maksuun kuuluu viite, viestiä ei välitetä maksun saajalle. Viestin pituus voi olla korkeintaan neljä riviä, joista kullakin voi olla 35 merkkiä.

Maksettaessa maksuja, joissa on viesti ja viite, esim. arvonlisäverot, anna viesti verottajan pyytämässä muodossa. Palvelu tunnistaa veromaksun saajan tilin perusteella ja pyytää sinua antamaan maksulle sekä viitteen että viestin. Maksaessasi verotukseen liittyvää maksua, jonka viestiin pyydetään lisäämään henkilötunnus, laita se viestiin väliviivan kanssa.

Maksajan viite

Voit käyttää vapaaehtoista maksajan viite-kenttää, kun haluat välittää saajalle lisätietoa maksulla. Tieto näkyy sekä maksajan että saajan tiliotteella tai kuitilla. Maksajan viitteen lisäksi on maksuun laitettava viesti.

Huomaa, että maksajan viitettä voi käyttää vain jos saajan tili on kansainvälisessä IBAN- muodossa.

Sallitut merkit

Vältä erikoismerkkien käyttöä kun syötät maksun tietoja, koska kaikkia merkkejä ei voida välittää maksuliikenteessä. Käytä kirjaimia A – Z isoina tai pieninä sekä Pohjoismaissa lisäksi myös Ä, Ö ja Å. Kirjainten lisäksi käytä numeroita 0-9 ja merkkejä / - ? : ( ) . , ' + ja välilyönti (Space).

Kuitti

Kuittitiedot maksetuista maksuista näet tiliotteelta. Erillistä maksajan kuittia ei automaattisesti tulosteta. Kuittitiedon oletusarvona on EI KUITTIA. Voit halutessasi tilata palvelusta erillisen maksullisen kuitin valitsemalla Maksullinen kuitti -kohdan. Voimassa olevan hinnan voit tarkistaa ottamalla yhteyttä lähimpään konttoriin tai Asiakaspalveluumme.

Henkilöasiakkaana voit myös tilata maksuttomat kuittitiedot verotusta varten. Kuittitiedot verotusta varten saat postitse seuraavan vuoden tammikuussa.

Maksetaan kerran tai kuukausittain toistuvasti

Oletuksena on, että maksu maksetaan kerran. Voit kuitenkin itse valita, miten monta kertaa maksu maksetaan. Maksukertoja voit antaa kuukausittain joko vuodeksi eteenpäin tai niin, että maksu maksetaan kuukausittain, toistaiseksi. Tämä tarkoittaa, että maksu maksetaan uudestaan siihen asti, kun määritys maksulta poistetaan. Ensimmäisen maksukerran eräännyttyä palvelu muodostaa siitä maksun, joka erääntyy seuraavassa kuussa vastaavana päivänä. Jos eräpäivä ei ole pankkipäivä, maksu siirtyy seuraavaan pankkipäivään. Sitä seuraava maksu erääntyy jälleen alkuperäisen eräpäivän mukaisesti.

Toistuva maksu näkyy Erääntyvät- ja Maksut-luettelossa vain yhtenä maksuna, jonka eräpäivä on tuleva eräpäivä. Erääntymättömät maksukerrat näkyvät maksuluettelossa ja viimeisen erääntyvän maksun maksupäivä kerrotaan maksunäytöllä. Toistuvalle maksulle et voi syöttää kuukausittain muuttuvia viitteitä etukäteen, vaan sinun on muutettava viite erikseen ennen eräpäivää.

Pysyvästi maksuluetteloon

Uusi maksu -toiminnon oletuksena on kertamaksu. Tämä tarkoittaa, että maksu maksetaan kerran, jonka jälkeen maksun tiedot poistuvat palvelusta. Jos rastitat ruudun: Säilytetään saajan ja maksun tiedot Maksut -luettelossa, maksu säilyy palvelun muistissa 15 kuukautta edellisestä eräpäivästä.

Maksun poistaminen

Poista kuluvana päivänä erääntyvät maksut ennen niiden vahvistamista. Tulevana eräpäivänä erääntyvät maksut on poistettava viimeistään eräpäivää edeltävänä pankkipäivänä klo 23.00 mennessä. Maksun poistat kokonaan napauttamalla Poista maksu -painiketta. Palvelu pyytää sinua vielä hyväksymään poiston.

Suoraveloitus

Suoraveloitus on helppo tapa maksaa laskuja. Sinun ei tarvitse itse naputella maksuja verkkopankkiin, sillä pankki ja laskuttaja tekee sen puolestasi. Laskuttaja lähettää sinulle ennakkoilmoituksen maksusta. Maksu tulee näkyviin myös Erääntyvät maksut -luettelolle.

Voit antaa joillekin maksuille suoraveloitusvaltakirjan. Verkkopankki tutkii jokaisen tekemäsi maksun saajan tilin, jonka perustella se ilmoittaa maksun hyväksyttyäsi, voitko siirtää sen suoraveloitukseen. Tällöin näet Hyväksytty-näytöllä Laskut suoraan verkkopankkiin. Tee sopimus! -tekstilinkin, jota napauttamalla voit tehdä suoraveloitusvaltakirjan laskuttajalle. Lue ensin tuoteseloste ja suoraveloitusehdot. Tämän jälkeen hyväksymällä valtakirjan teet Suoraveloitusvaltakirjan. Voit myös poistua näytöltä tekemättä valtakirjaa, napauta tällöin Jatka-tekstilinkkiä.

Näet kaikki antamasi suoraveloitusvaltakirjat. Aloitussivun Maksutilanne- kohdassa on Valtuutukset-linkki. Napauta linkkiä ja saat luettelon antamistasi suoraveloitusvaltakirjoista. Valtakirjasta kerrotaan seuraavat tiedot:

  • laskuttaja
  • laskutusaihe
  • maksutili
  • yksilöintitieto, esim. viite, asiakasnumero tai puhelinnumero
  • päiväys, milloin olet valtakirjan antanut

Jos luettelossa on valtakirjoja jotka eivät enää ole käytössä, voit lopettaa ne lähettämällä lopetuspyynnön Posti-toiminnolla asiakaspalveluumme.

Takaisin ylös Takaisin ylös © Copyright Nordea 2011