Puhelin

  WAP-puhelin, Käyttöohje
  GSM-palvelu, Käyttöohje
  Puhelinpankki, Käyttöohje

Puhelinpankki, Käyttöohje

Puhelinpankki on käytössäsi vuorokauden ympäri kaikkina viikonpäivinä.

Palvelulla

  • tiedustelet tiliesi saldot ja tilitapahtumat
  • maksat laskuja heti tai eräpäivän mukaan
  • kyselet, muutat ja poistat verkko- tai puhelinpankilla, Wap-palvelulla, maksuautomaatilla tai henkilöasiakkaan pankkiohjelmalla talletettuja maksuja
  • tarkistat suoraveloitettavia maksuja
  • hyväksyt tai hylkäät tililtäsi veloitettavia suoralaskuja

Asioidessasi kiinteillä tunnuksilla voit kysellä tilien saldo- ja tilitapahtumia sekä tehdä tilisiirtoja sopimuksessasi olevien tilien välillä.

Tekniset käyttöedellytykset ja -hinnat

Palvelu toimii äänitaajuuspuhelimella. Valintalevypuhelimet ("kiekko") ovat impulssipuhelimia, joilla palvelu ei toimi. Näppäinpuhelimia on sekä äänitaajuus- että impulssivalintaisia. Äänitaajuuspuhelimessa ovat *- ja # -näppäimet. Yhdistelmäpuhelimessa on kytkin, jonka avulla voit muuttaa puhelimen impulssipuhelimesta äänitaajuuspuhelimeksi. Radiovälitteisen puhelimen (NMT) käyttöön sisältyy riski tietojen paljastumisesta ulkopuolisille. Sen sijaan GSM-puhelin on turvallinen.

Käytöstä veloitetaan sekä yksityishenkilöltä että yritykseltä puhelinlaskun yhteydessä (0200 0200 0,06 e/min + pvm, paikallisverkkomaksu ja 0100 0100 0,0602 e/min + pvm). Matkapuhelimesta soitettaessa pvm:n korvaa mpm (matkapuhelinmaksu). Ulkomailta soitettaessa veloitetaan ainoastaan ulkomaan puhelun hinta, ei minuuttimaksua.

Turvallisuus

Palvelun käyttö puhelimella on turvallista. Verkkopankkisopimuksen tehdessäsi sait käyttäjätunnuksen ja tunnuslukukortin.

Säilytä käyttäjätunnuksesi ja tunnuslukusi erillään toisistaan ja turvallisessa paikassa, sillä ne yhdessä mahdollistavat pääsyn pankkitunnuksilla käytettäviin palveluihin.

Tunnuslukukortin käyttö

Uusi käyttäjä

Anna kortin ensimmäinen tunnusluku. Käytä tunnuslukuja numerojärjestyksessä yhdestä 80:een (ylhäältä alas) aina yksi tunnusluku/yhteydenotto.

Kun olet käyttänyt tunnuslukukortista 60 tunnuslukua, postitetaan sinulle automaattisesti uudet tunnusluvut pankille ilmoittamaasi osoitteeseen. Uuteen tunnuslukukorttiin on merkitty päivämäärä, jolloin se on viimeistään otettava käyttöön. Kortin voit ottaa käyttöösi myös heti, kun se on saapunut sinulle. Käytä uudesta kortista ensimmäinen tunnusluku yhteydenottoosi ja uudet tunnusluvut ovat käytössäsi. Vanhan kortin voit hävittää.

Kiinteät tunnukset

Jos asioit kiinteillä tunnuksilla, anna ensimmäisellä kerralla tunnukseksi tunnuslukutaulukon ensimmäinen luku. Käytä samaa tunnusta seuraavissa yhteydenotoissasi. Jos haluat vaihtaa tunnuksesi, valitse seuraava tunnus taulukostasi ja käytä sitä uutena tunnuksenasi.

Vahvistustunnusluvut

Vahvistustunnusluvut ovat kortin alalaidassa. Näitä tunnuksia tarvitset vain silloin, kun puhelinpankki pyytää niitä esim. maksaessasi maksuja yksityishenkilölle. Vahvistustunnuksilla varmennetaan se, että palvelun käyttäjä itse maksaa laskunsa, eikä esim. toinen henkilö ole ottanut puhelinlinjaa haltuunsa.

Älä yliviivaa käyttämääsi vahvistustunnusta, sillä sitä saatetaan kysyä sinulta myöhemmin uudelleen.

Ilmoitusmenettely käyttäjätunnuksen ja tunnuslukujen kadotessa

Käsittele käyttäjätunnuksia ja tunnuslukuja ehdottoman luottamuksellisina. Mikäli tiedot joutuvat toiselle tai jos ne anastetaan tai ne katoavat, ilmoita tästä viipymättä pankille. Voit antaa ilmoituksen Nordean konttoriin aukioloaikana tai puhelimitse Asiakaspalveluun.

Lisätietoja saat soittamalla Nordea Asiakaspalveluun 0200 3000 (pvm/mpm) ma-pe klo 8-20.

Maksukäsittelyt

Maksulle voit valita maksamisen heti tai antaa sille haluamasi eräpäivän. Jos valitset maksamisen heti, maksu lähtee välittömästi tililtäsi ja on saajan Suomessa olevalla Nordea Pankin tilillä myös välittömästi. Muussa rahalaitoksessa olevalla saajan tilillä maksu on pankista riippuen viimeistään kahden pankkipäivän kuluessa.

Maksut, joille olet antanut eräpäivän, käsitellään pankissa kolme kertaa maksupäivänä: ensimmäisen kerran vuorokauden vaihtuessa, toisen kerran noin klo 13 ja kolmannen kerran noin klo 17.30. Mikäli antamasi eräpäivä osuu viikonlopuksi tai pyhäpäiväksi, maksu maksetaan eräpäivää seuraavana pankkipäivänä.

Jos tililläsi ei ole riittävästi rahaa päivän ensimmäisessä käsittelyssä, yritetään maksua maksaa automaattisesti toisessa käsittelyssä ja jos silloinkaan ei ole katetta, niin maksua yritetään maksaa vielä klo 17.30:n käsittelyssä.  Mikäli maksulle ei ole tällöinkään katetta, yksityishenkilön maksua yritetään maksaa vielä kolmena seuraavana pankkipäivänä. Jos maksulle ei löydy käsittelyissä katetta, maksu hylätään. Yrityksen maksua yritetään maksaa vain yhtenä päivänä. Jos katetta ei ole, niin maksu hylkääntyy.

Pankin käsitellessä maksua et voi tehdä enää muutoksia, mutta voit kysellä maksua Talletettujen maksujen Erääntyvät maksut –palvelussa. Maksetun maksun löydät Tilitapahtumat -kyselyllä ja hylätyn maksun talletettujen maksujen Hylätyt maksut –kyselyllä. Tietyt hylätyt maksut voit ottaa uudestaan maksettaviksi, mikäli näin haluat (katso kohta Talletetut maksut/Hylätyt maksut).

Neuvonta ja opastus

Puhelinpankin käyttö puhelimella on helppoa. Palvelu ohjaa koko ajan asiointiasi. Toimi kuulemiesi ohjeiden mukaan. Lisäksi käytössäsi ovat päävalikon ohje sekä tilannekohtaiset ohjeet.

Tutustu palvelun käyttöön soittamalla numeroon 0200 0200 tai 0100 0100 ja käytä esittelytunnuksia. Anna palvelun pyytäessä asiakasnumeroksi 123456 ja tunnuksesi 1111.

Käyttöön liittyvissä kysymyksissä saat vastauksen omasta konttoristasi sen aukioloaikoina tai asiakaspalvelustamme.

Lisätietoja saat soittamalla Nordea Asiakaspalveluun 0200 3000 (pvm/mpm) ma-pe klo 8-20.

Lisätietoja yritysten palveluista verkkopankissa saat numerosta 0200 2121 pvm/mpm (ma-pe 8-18).

 Käyttö

Valitse numero 0200 0200 tai 0100 0100 ja toimi kuulemiesi ohjeiden mukaan. Soittaessasi ulkomailta käytä numeroa +358 200 0200 tai +358 100 0100.

Palvelu:

  • Tervetuloa Nordean puhelinpankkiin
  • Anna asiakasnumero ja paina ruutu

Käyttäjä:

Anna saamasi asiakasnumero ja paina #.

Palvelu:

  • Anna tunnus ja paina ruutu

Käyttäjä:

Anna tunnuslukutaulukostasi seuraava käyttämätön tunnus ja paina #. Kiinteillä tunnuksilla asioidessa annat sen tunnuksen, jonka olet ottanut käyttöösi. Katso tarvittaessa lisäohjeet kohdasta Tunnuslukutaulukon käyttö.

Palvelu:

  • Tilin XXXXXX-XXXX saldo XXX euroa XX senttiä

Kuulet päätilisi (verkkopankkisopimuksesi kohdassa Tilitiedot järjestysnumerolla 1 oleva tili) saldon tilisi rahayksikössä tai valuutassa.

Jos tileilläsi on hylkääntyneitä maksuja ja/tai suoramaksuja, puhelinpankki ilmoittaa niistä ennen saldoa. Hylättyjä maksuja pääset käsittelemään päävalikon valinnalla Talletetut maksut. Suoramaksut voit käsitellä välittömästi tai valinnalla Talletetut maksut.   

Palvelu:

  • Päävalinta
  • Tilitapahtumat, valitse  2
  • Laskunmaksut , valitse 3
  • Talletetut maksut, valitse 4
  • Asiointitilin vaihto, valitse 7
  • Lopetus, valitse 9
  • Ohje, valitse 0

Päävalinnasta kuulet, mitä palveluita sinulla on käytössäsi. Palveluvalikoiman vaihtoehdot riippuvat siitä, millaisia palveluita olet sopinut pankin kanssa.

Jos käytät palvelua kiinteillä tunnuksilla ja olet liittänyt sopimukseesi useita tilejä, kuulet:

  • Päävalinta
  • Tilitapahtumat, valitse  2
  • Tilisiirrot omien tilien välillä, valitse 3
  • Asiointitilin vaihto, valitse 7
  • Lopetus, valitse 9
  • Ohje, valitse 0

Tilitapahtumat

Puhelinpankki kertoo sinulle tilitapahtumia kaksi kerrallaan alkaen viimeisimmästä tapahtumasta. Käyttelytileistä saat tapahtumia enintään 10 viimeiseltä viikolta. Saat tiedot myös lainoista.

Laskunmaksut

Puhelinpankin avulla maksat kaikki tavalliset maksut kaikkiin kotimaisiin rahalaitoksiin, myös arvonlisä- ja dieselverot. Veroviestejä sisältäviä veroja et voi maksaa, koska puhelimella ei välity viestien kirjaimia.

Yksi maksu:

  • pienin 1 euro
  • suurin 16.819 euroa

Yksityishenkilön tililtä voit maksaa vuorokaudessa yhteensä enintään 16.819 euroa maksuja ja yrityksen tililtä 84.094 euroa.

Viite:

Käytä aina viitettä, kun sellainen on laskussasi. Viite kertoo maksun saajalle, kuka maksaa ja mitä maksaa. Viite on maksulomakkeen viite-kentässä oleva 2-20 merkin numerosarja, jonka annat kokonaan. Jos maksun saaja on määritellyt tilinumeron viitteen vaativaksi, on viite pakollinen.

Palvelu:

  • Uusi maksu, valitse 2
  • Tilisiirto omien tilien välillä, valitse 4
  • Keskeytä, valitse 9

Uusi maksu

Uuden maksun maksaminen tapahtuu seuraavasti:

Palvelu:

  • Anna saajan tilinumero ja paina ruutu

Käyttäjä:

Anna tilinumero siinä muodossa kuin se on maksulomakkeella ilman väliviivaa ja paina #-näppäintä.

Palvelu: 

  • Anna summa sentteineen  ja paina ruutu

Käyttäjä:

Anna euromäärä sentteineen ja paina #-näppäintä. Esimerkiksi jos maksu on 100 euroa, näppäile 10000#.

Palvelu:

  • Onko laskussa viite?
  • Kyllä, valitse 2
  • Ei, valitse 3
  • Keskeytä, valitse 4

Käyttäjä:

Mikäli laskussasi on viite, näppäile 2. Jos viitettä ei ole, valitse 3. Tällöin voit antaa jonkin muun tunnisteen esimerkiksi. laskussasi olevan asiakas- tai laskunumeron.

Palvelu:

  • Jos maksat heti, paina ruutu. Muussa tapauksessa, anna maksupäivä ja paina ruutu.

Käyttäjä:

Näppäile haluamasi maksupäivä muodossa PPKKVV ja paina #-näppäintä. Maksupäivän voit antaa korkeintaan 10 vuotta eteenpäin kuluvasta päivästä.

Jos haluat maksaa laskun heti, paina pelkästään #-näppäintä.

Palvelu:

  • Kuitin tilaus, valitse 2
  • Ei kuittia, valitse 3
  • Keskeytä, valitse 9

Käyttäjä:

Jos haluat kuitin maksusta, valitse numero 2.

Maksullinen kuitti postitetaan sinulle 1. luokan postina seuraavana pankkipäivänä siitä, kun maksu on maksettu. Kuitti verotusta varten (vain yksityishenkilö) toimitetaan sinulle seuraavan vuoden tammikuussa.

Mikäli et tarvitse kuittia, näppäile numero 3.

Palvelu:

  • Haluatko tallettaa maksun tiedot myöhempää käyttöä varten?
  • Kyllä, valitse 2
  • Ei, valitse 3
  • Keskeytä, valitse 9

Käyttäjä:

Mikäli annoit maksulle eräpäivän, voit tallettaa maksun tiedot maksupohjaksi valitsemalla 2. Maksupohjaa käytät jatkossa hyväksesi samanlaista maksua maksaessasi, myös verkkopankissa ja Wap-palvelussa.

Palvelu:

  • Tarkista tiedot
  • XXX euroa XX senttiä
  • Maksetaan heti/maksupäivä X-päivä X-kuu X-vuosi
  • Tilille XXXXXX-XXXX
  • Viite XXXXX/maksun numero XXXX
  • Ei kuittia/kuitti pyydetty
  • (Maksun tiedot talletetaan)
  • Tililtä XXXXXX-XXXX
  • Ovatko tiedot oikein?
  • Kyllä, valitse 2
  • Ei, valitse 3
  • Keskeytä, valitse 9

Käyttäjä:

Kuuntele tarkistustiedot huolella. Mikäli luetellut tiedot ovat oikein, valitse 2. Jos haluat korjata tietoja, valitse 3. Tällöin palvelu tarkistuttaa jokaisen syöttämäsi tiedon. Virheellisen tiedon korjaat antamalla sen uudelleen. 

Palvelu:

  • Anna vahvistustunnus X niin kuin XXXX ja paina ruutu

Käyttäjä:

Jotkut maksut vaativat erillisen vahvistustunnuksen. Kun palvelu pyytää vahvistustunnusta, hae tunnuslukutaulukkosi alalaidasta vaadittu kirjain, anna siihen liittyvä tunnus ja paina #-näppäintä. Älä yliviivaa käyttämääsi vahvistustunnusta, sillä sitä saatetaan kysyä sinulta vielä myöhemmin uudelleen.

Palvelu:

  • Maksu maksettu/maksun tiedot talletettu.

Palvelu hyväksyi maksusi.

Tilisiirto omien tilien välillä

Jos olet sopimusta tehdessäsi liittänyt palveluun useita maksutilejä, voit tehdä tilisiirtoja näiden tilien välillä. Palvelu kysyy summan ja mille tilille haluat rahojen siirtyvän. Rahat siirtyvät välittömästi tiliesi välillä, kun olet hyväksynyt tilisiirron.

Talletetut maksut

Talletetut maksut -palvelussa saat tietää:

  • maksatuksessa hylkääntyneet maksut
  • erääntyvät maksut
  • tallettamiesi maksujen tiedot

Tämän lisäksi voit:

  • hyväksyä, hylätä tai muuttaa tililtäsi menevät suoralaskut

Palvelu:

  • Hylätyt maksut, valitse 2
  • Erääntyvät maksut, valitse 3
  • Vanhat maksut, valitse 4
  • Suoralaskut, valitse 5
  • Keskeytys, valitse 9

Hylätyt maksut

Palvelu kertoo Hylätyt maksut -valinnan vain, mikäli sinulla on sellaisia tililläsi. Hylkääntyneitä maksuja voit laittaa uudestaan maksettaviksi tai poistaa ne kokonaan maksutiedoista, jos palvelu antaa muutos- ja poistovaihtoehdon. Mikäli et muuta tai poista hylättyä maksua tai et saa em. vaihtoehtoja, säilyy maksu palvelussa 2 kuukautta.

Erääntyvät maksut

Tässä toiminnossa kuulet tililtäsi veloitettavat maksut eräpäivä -järjestyksessä.

Erääntyviä maksuja ovat:

  • verkko- tai puhelinpankissa, Wap-palvelulla, maksuautomaatilla tai henkilöasiakkaan pankkiohjelmalla talletetut eräpäivämaksut
  • suoraveloitukset
  • hyväksytyt suoralaskut
  • lainojen lyhennykset
  • konttorin kirjaamat maksupalvelutehtävät ja toistuvat maksut

Eräpäivänä erääntyviä maksuja voit tarvittaessa muuttaa ja poistaa. Et voi kuitenkaan muuttaa tai poistaa pankin hoitamien lainojen tietoja ja konttoreissa kirjattuja maksuja. Lisäksi et voi muuttaa sellaisia suoraveloituksia ja- laskuja, joihin laskuttaja ei ole antanut lupaa.

Palvelu lukee erääntyvän maksun seuraavasti:

  • Erääntyvä maksu

X päivä X-kuuta
XXX euroa XX senttiä
Tilille XXXXXX-XXXX

  • Seuraava maksu, valitse 2
  • Muutos, valitse 3
  • Poisto, valitse 4
  • Keskeytä, valitse 9

Mikäli haluat muuttaa maksun tietoja, valitse 3. Tällöin palvelu tarkistuttaa maksun jokaisen tiedon erikseen. Jos haluat poistaa maksun kokonaan, valitse 4. Palvelu pyytää sinulta poiston yhteydessä vielä vahvistuksen.

Vanhat maksut

Vanhoja maksuja ovat kaikki jo maksetut maksut, jotka olet tallettanut pysyviksi maksuiksi verkko- tai puhelinpankissa. Palvelu kertoo maksupohjat yksi kerrallaan eräpäiväjärjestyksessä seuraavasti:

  • Maksu XX

Maksettu X. päivä X-kuuta vuosi XXXX
XXX euroa XX senttiä
Tilille XXXXXX-XXXX

  • Seuraava maksu, valitse 2
  • Maksun kopiointi uuden maksun pohjaksi, valitse 3
  • Poisto, valitse 4
  • Keskeytä, valitse 9

Mikäli haluat käyttää hyväksesi luetun maksun tietoja uutta maksua maksettaessa, pääset valinnalla 3 suoraan maksun maksamiseen. Palvelu kysyy sinulta uuden markkamäärän ja eräpäivän. Tarkistuksen jälkeen voit muuttaa maksun muitakin tietoja.

Suoralaskut

Mikäli olet tehnyt jonkin laskuttajan kanssa suoralaskusopimuksen, voit Talletettujen maksujen valinnalla 5 joko hyväksyä tai hylätä maksun tai muuttaa maksun tietoja. Jos hyväksyt suoralaskun, niin maksu jää odottamaan eräpäivää, jolloin se veloitetaan tililtäsi. Mikäli hylkäät maksun, se poistuu pankin järjestelmistä, eikä sitä veloiteta tililtäsi.

Asiointitilin vaihto

Palvelu käyttää oletusarvona kaikissa palveluissa pääasiointitiliä (verkkopankkisopimuksesi kohdassa Tilitiedot järjestysnumerolla 1 oleva tili). Mikäli haluat käyttää asiointiin jotain muuta tiliäsi, valitse kuulemistasi vaihtoehdoista haluamasi tili. Vaihdon jälkeen palvelu kertoo valitsemasi tilin saldon.

Palvelun lopetus

Päävalintatasolla lopetus tapahtuu valinnalla 9. Voit myös lopettaa asiointisi sulkemalla puhelimen milloin tahansa.

Ohje

Ohjeet kertovat lyhyesti palvelun toiminnan. Ohjeen saat päävalinnasta valinnalla 0.

Asioinnin nopeuttaminen

Valinnat puheiden päälle

Kun olet tutustunut palveluun, voit nopeuttaa asiointiasi. Älä kuuntele puhelinpankin tarjoamia vaihtoehtoja tai kuuntele vain osa ohjeista ja tee haluamasi valinta suoraan, vaikkapa puheiden päälle.

Toimi näin! Kun palvelu on kertonut päätilisi saldon, anna haluamasi päävalinnan palvelu esim. 3 (laskunmaksut). Tämän jälkeen puhelinpankki kysyy sinulta laskunmaksuun tarvittavat tiedot. Toimi kuulemiesi ohjeiden mukaan. Eri kohdissa voit jälleen antaa haluamasi valinnat tai tiedot suoraan puheiden päälle. Kuuntele lopuksi tarkasti laskun tarkistustiedot, ennen kuin hyväksyt sen maksettavaksi.

Pikanäppäinten käyttö

Käytössäsi ovat pikanäppäin -yhdistelmät, jotka nopeuttavat ja helpottavat asiointiasi. Pikanäppäimet ovat käytössäsi sen jälkeen, kun olet kuullut puhelimestasi päätilisi saldon. Pikanäppäinyhdistelmät ovat:  

*1 PALVELUN LOPETUS

Voit lopettaa palvelun käytön missä kohdassa tahansa.

*2 VIIMEKSI SANOTUN TOISTO

*7 ASIOINTITILIN VAIHTO

Vaihdat tällä yhteydenottokerralla asiointitiliäsi.

*9 MENEILLÄÄN OLEVAN TOIMINNON KESKEYTYS JA PALUU PÄÄVALIKKOON

Takaisin ylös Takaisin ylös © Copyright Nordea 2011