Solo

  Aloitus
  Päävalikko
  Tilit
  Oma siirto
  Maksut
  Ulkomaille
  Valuuttakauppa
  Valuuttatermiini
  Valuuttaswap
  Sijoitukset
  Korttikyselyt
  Matkavaluutta
  Posti pp.kk
  Solo-uutiset pp.kk
  Lopeta Solo

Maksut

WAP-palvelussa voit:

  • tehdä uusia kotimaan maksuja
  • kysellä maksuja
  • muuttaa tekemiäsi maksuja
  • poistaa tekemiäsi maksuja
  • hyväksyä suoramaksuja

Palvelu tarjoaa maksutileiksi verkkopankkisopimuksesi viisi ensimmäistä maksutiliä. Voit myös itse valita, mitkä tilit haluat WAP-palvelussa käytettäviksi maksutileiksi, verkkopankin asetuksissa (Muokkaa verkkopankkia).

Kaikki palvelun muistissa olevat erääntyneet ja erääntymättömät maksut näet valitsemalla Maksut. Valitse ensin maksutili, jonka maksut haluat nähdä. Voit muuttaa palvelun muistissa olevien maksujen tietoja. 

Maksun hyväksyminen ja vahvistaminen

Kun maksat maksuja, palvelu pyytää sinua vahvistamaan kaikki tekemäsi maksut sekä maksujen muutokset. Toisen käyttäjän tekemää vahvistamatonta maksua et voi vahvistaa. Vahvista maksut heti tehdessäsi tai muuttaessasi maksua tai poistuessasi palvelusta, jolloin palvelu pyytää sinua vahvistamaan kaikki tekemäsi maksut ja niiden muutokset kerralla. Tarkista, että luettelossa on vain tekemiäsi maksuja ja vahvista ne vasta sitten palvelun pyytämällä tunnuksella. Kirjainta vastaavat tunnukset ovat tunnuslukukorttisi alaosassa.

Kun vahvistat maksut, niin kuluvana päivänä maksettavaksi tekemäsi maksut veloitetaan välittömästi tililtäsi ja tulevalla eräpäivällä olevat maksut jäävät odottamaan tulevaa eräpäivää. Jos et vahvista maksuja palvelun pyytämällä tunnuksella, niitä ei myöskään makseta. Muista siis aina vahvistaa tekemäsi maksut ennen palvelusta poistumistasi. Älä yliviivaa käyttämääsi vahvistustunnusta, sillä sitä saatetaan kysyä sinulta myöhemmin uudestaan.

Jos sinulta on jäänyt maksuja vahvistamatta, palvelu ilmoittaa siitä:

  • poistuessasi palvelusta
  • päävalikolla, kun avaat palvelun

Maksujen vahvistus on osa palvelun turvallisuutta, jolla turvataan tileillä oleva varallisuus, esimerkiksi jos yhteydessä syntyy käyttökatkoja. Näin palvelu varmistaa, että maksut tekee sama henkilö, joka on avannut palvelun. Jos luettelossa on maksuja, joita et tunnista tehneesi, ilmoita siitä välittömästi Asiakaspalveluumme.

Lisätietoja saat soittamalla Nordea Asiakaspalveluun 0200 3000 (pvm/mpm) ma-pe klo 8-20.

Lisätietoja yritysten palveluista verkkopankissa saat numerosta 0200 2121 pvm/mpm (ma-pe 8-18).

Uusi maksu

Maksaessasi maksua: 

  • Valitse Tililtä-kohdan valikosta maksutili. Palvelu tarjoaa maksutiliksi automaattisesti oletusmaksutiliäsi.
  • Anna saajan tilinumero, jolle maksat, ilman väliviivaa.
  • Anna saajan nimi. Jos maksat Nordeassa olevalle yrityksen tilinumerolle, ei sinun tarvitse antaa saajan nimeä, koska se löytyy pankin rekisteristä.
  • Anna määrä. Mikä tahansa erotinmerkki tekee esim. pilkun.
  • Vaihda halutessasi eräpäivä. Oletuseräpäivä on kuluva päivä, jolloin maksu suoritetaan välittömästi.
  • Anna aina viite, jos se on ilmoitettu laskussa.
  • Anna halutessasi viesti.
  • Valitse Hyväksy.

Palvelu näyttää antamasi tiedot. Tarkista ne. Sinun on vahvistettava maksu vahvistustunnuksella, ennen kuin se maksetaan. Vahvista maksu heti valitsemalla Vahvista heti tai valitse Jatka, jolloin palvelu pyytää sinua vahvistamaan kaikki tekemäsi maksut kerralla lopettaessasi palvelun käytön.

Erääntyvät maksut

Valitse Erääntyvät (n) ja näet erääntymässä olevat maksut eräpäivän mukaan nousevassa järjestyksessä. N kertoo, kuinka monta maksua sinulla on erääntymässä. Voit muuttaa halutessasi maksun tietoja valitsemalla maksun. Toisen käyttäjän tekemää vahvistamatonta maksua et voi muuttaa tai poistaa.

Hyväksyttävät maksut

Valitse Hyväksyttävät (n) ja näet sinulle tulleet hyväksyttävät suoramaksut eräpäivän mukaan nousevassa järjestyksessä. N kertoo, kuinka monta maksua sinulla on hyväksyttävänä. Valitse hyväksyttävä lasku ja Hyväksy, kun haluat hyväksyä maksun. Voit muuttaa maksujen tietoja, jos laskuttaja on niin Nordean kanssa tekemässään sopimuksessa sopinut.

Vahvistettavat maksut

Valitse Vahvistettavat (n) ja näet sinulla olevat vahvistettavat maksut. N kertoo, kuinka monta maksua sinulla on vahvistettavana. Valitse vahvistettava maksu ja Vahvista, kun haluat vahvistaa maksun. Voit muuttaa maksujen tietoja, ennen kuin vahvistat sen.

Hylätyt maksut

Valitse Hylätyt (n) ja näet sinulla olevat hylätyt maksut. N kertoo, kuinka monta maksuasi on hylätty. Valitse hylätty maksu ja Muuta, kun haluat muuttaa  maksun tietoja ja edelleen maksaa sen.

Maksun tiedot ja niiden muuttaminen

Maksusi näet päävalikon kohdista Maksut, Erääntyvät, Hyväksyttävät, Vahvistettavat ja Hylätyt maksut. Maksujen tiedot saat näkyviin napauttamalla ensin esim. tekstilinkkinä olevaa Erääntyvät ja sitten ko. maksua.

Suoraveloitusten ja -maksujen tietoja voit muuttaa, jos laskuttaja on niin pankin kanssa tekemässään sopimuksessa sopinut. Maksupalvelulla ja suoraveloituksena tehdyt maksut näkyvät, vaikka niissä ei olisikaan muutosoikeuksia.

Kuluvana päivänä maksettavien maksujen muutokset on tehtävä ennen maksujen vahvistamista. Tulevana eräpäivänä erääntyvien maksujen muutokset on tehtävä eräpäivää edeltävänä pankkipäivänä ennen klo 23.00 ja pyhäpäivinä ennen klo 18.00.

Saajan tilinumero ja nimi

Anna saajan tilinumero ilman väliviivaa Tilille-kohtaan. Kirjoita Saaja-riville saajan nimi. Kun muutat saajan tilinumeroa ja nimeä, poista ensiksi vanhat tiedot ja kirjoita vasta sitten uudet tiedot vastaaville riveille.

Huomioi seuraavat seikat:

  • Jos Sammon tilinumero alkaa 8000 tai 888888, anna se samassa muodossa kuin laskussa. Lisää muulloin tilinumeron eteen numero 8. Älä anna tilisiirtolomakkeissa mahdollisesti tilinumeron edessä olevia kirjaimia.
  • Jos saajan tili löytyy pankin yritystilien rekisteristä niin hyväksyttyäsi maksun palvelu korvaa antamasi saajan nimen tällä nimellä.

Tililtä eli maksutili

Kun teet uuden maksun ja sinulla on palvelussa vain yksi maksutili, tulee se oletuksena näkyviin Tililtä-ikkunaan. Jos sinulla  monta maksutiliä tai haluat muuttaa maksutiliä, napauta Tililtä-ikkunaa ja valitse haluamasi maksutili.

Eräpäivä

Uuden maksun eräpäivän oletuksena on kuluva päivä. Kun muutat eräpäivää, anna eräpäivä muodossa:

  • PPKKVV
  • PP
  • PPKK

Palvelu hakee maksun eräpäiväksi seuraavan päivän, johon annetut tiedot sopivat.

Eräpäivämaksuja voit tehdä vain pankkipäiville. Maksulle et voi antaa eräpäiväksi mennyttä päivämäärää. Kun muutat sellaisen maksun tietoja, jolla on mennyt eräpäivä, muuta myös eräpäivää.

Maksujen maksuajat

Kaikki maksut, joille hyväksyt eräpäiväksi kuluvan päivän, maksetaan ajantasaisesti maksujen vahvistamisen jälkeen. Heti-maksuja voit maksaa joka päivä 24 tuntia vuorokaudessa. 

Kun annat maksulle eräpäiväksi tulevan päivän, maksut maksetaan määräajoin erissä.

Pankkipäivisin maksujen poiminta maksatukseen alkaa noin klo 23 ja pankkipäivää edeltävänä ei-pankkipäivänä noin klo 18.

Tiliveloitus

Jos olet antanut maksulle eräpäiväksi kuluvan päivän ja tilillä ei ole maksamiseen tarvittavaa rahamäärää tai maksu ylittää tililtä maksettavien  maksujen vuorokausikohtaisen rajan, maksu hylkääntyy heti. Palvelu ilmoittaa hylkääntyneistä maksuista heti vahvistuksen jälkeen ja hylkääntyneet maksut näet kohdasta Hylätyt.

Hylkääntyneitä heti-maksuja ei automaattisesti yritetä veloittaa seuraavissa maksatuksissa, eikä niille tehdä automaattista eräpäivän siirtoa seuraavaan pankkipäivään.

Jos olet antanut maksulle eräpäiväksi tulevan eräpäivän ja tilillä ei ole rahaa, kun maksua veloitetaan tililtä, tehdään veloitus eräpäivän seuraavissa maksamiserässä noin klo 11-13 ja klo 17.30. Jos tilillä ei ole koko eräpäivänä tekemääsi maksuun tarvittavaa rahamäärää ja käytät yksityishenkilön palvelua, niin palvelu muuttaa eräpäiväksi seuraavan päivän ja tarvittaessa vielä sitä seuraavan ja sitä seuraavan pankkipäivän. Jos neljäntenäkään päivänä tilillä ei ole tarvittavaa rahamäärää, maksu hylkääntyy. Palvelu ilmoittaa hylkääntyneistä maksuista päävalikon kohdassa Hylätyt. Yritysten palvelussa eräpäivän siirtoa ei tehdä.

Suoraveloituksille tehdään vastaava eräpäivän siirto, jos laskuttaja on siitä pankin kanssa sopinut.

Maksun saapuminen saajan tilille

Nämä ajat ovat ohjeellisia aikoja, joiden mukaan keskimäärin maksut saapuvat saajantilille.

  • Jos saajan tili on Nordea Pankissa ja teet maksun kuluvana eräpäivänä, näkyy hyvitys saajan tilillä heti.
  • Jos saajan tili on Nordea Pankissa ja teet maksun tulevalle eräpäivälle, maksu näkyy saajan tilillä noin viiden tunnin sisällä veloituksesta.
  • Toiseen pankkiin menevästä maksusta hyvitys on saajan tilillä pankista riippuen viimeistään kahden pankkipäivän kuluessa.

Määrä

Anna maksun määrä euroina määrän ollessa kokonaisia euroja. Jos määrässä on senttejä, erota ne euroista esim. pilkulla tai pisteellä. Kun muutat määrää, poista ensiksi vanha tieto ja kirjoita vasta sitten uusi tieto.

Maksuilla on käytössä enimmäisrahamäärä-rajat.

Maksujen euromäärien turvarajat ovat maksutilikohtaiset

  • Yksityishenkilön tililtä voit maksaa vuorokaudessa yhteensä enintään 16.819 euron edestä maksuja
  • Yrityksen tililtä voit maksaa vuorokaudessa yhteensä enintään 84.094 euron edestä maksuja

Maksujen euromäärät eivät kuitenkaan voi koskaan ylittää tilillä olevaa saldoa. Jos haluat maksaa suurempia summia, ota yhteys lähimpään Nordean konttoriin.

Viite

Anna aina viite yhtenä numerosarjana ilman tyhjiä kohtia, jos viite on ilmoitettu laskussa. Viitteellä tarkoitetaan numerosarjaa, jonka löydät laskun tai tilisiirron viiteruudusta. Viite kertoo maksunsaajalle, kuka maksaa ja mitä maksaa. Viite välitetään sähköisesti, eli saajalle ei tulostu kuittia. Mikäli viitettä ei ole ilmoitettu laskussa, ohita tämä kohta.

Viesti

Voit halutessa antaa maksulle viestin, joka välittyy maksunsaajan tiliotteelle tai kuitille. Viesti vastaa tilisiirtolomakkeen viestiosaa. Jos laskussa ei ole viitettä, kirjoita maksuun viesti, jotta maksun saaja tietää maksun syyn. Jos maksuun kuuluu viite, viestiä ei välitetä maksun saajalle.

Maksettaessa maksuja, joissa on viesti ja viite (mm. arvonlisäverot), palvelu tunnistaa veromaksun saajan tilin perusteella ja pyytää sinua antamaan maksulle sekä viitteen että viestin. Saattaa olla, että käytettävän viesti-kentän pituus ei riitä tiedoille, joita veroviranomaiset ovat sinua pyytäneet antamaan viestiksi. Maksa maksu tällöin esim. verkkopankissa.

Kuitti

Palvelun kautta et voi tilata kuittia. Tiedot maksetuista maksuista näet tiliotteella ja valinnalla Tilit.

Maksu tallennettu jollain toisella palvelulla

Jos muutat palvelussa jollain toisella palvelulla esim. verkkopankissa tai puhelimella tallentamaasi maksua, et voi muuttaa maksun kuitti-, säilytys- etkä toistuvuustietoja.

Maksun poistaminen

Tulevana eräpäivänä erääntyvät maksut on poistettava viimeistään eräpäivääedeltävänä pankkipäivänä klo 23.00 mennessä ja pyhäpäivinä ennen klo 18.00. Maksun poistat kokonaan napauttamalla maksun tietojen jäljessä olevaa Poista-linkkiä.

Takaisin ylös Takaisin ylös © Copyright Nordea 2011